15.7 C
Wałcz
Kontakt

Wychowanie fizyczne II stopnia 2024/2025

Pytania egzaminacyjne dla studentów II roku kierunku Wychowanie Fizyczne II stopnia
KIERUNKOWE:

  1. Kultura fizyczna a wychowanie fizyczne – rozwiń temat.
  2. Omów zasady dotyczące procesu dydaktycznego w wychowaniu fizycznym.
  3. Jakie metody wychowawcze stosuje się w nauczaniu wychowania fizycznego ?
  4. Jak wychowanie fizyczne wpływa na rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży ?
  5. Jakie są różnice w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego dla dzieci w szkole podstawowej i młodzieży w szkole średniej ?
  6. Jak dostosować program wychowania fizycznego do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami ?
  7. Omów znaczenie gier i zabaw ruchowych w procesie dydaktycznym.
  8. Jakie są zasady zdrowego stylu życia i jak można je promować w szkole ?
  9. Omów rolę edukacji zdrowotnej w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
  10. Jakie są podstawowe zasady stosowania pierwszej pomocy podczas zajęć z wychowania fizycznego ?
  11. Jak zmieniała się rola wychowania fizycznego w edukacji w przestrzeni dziejów ?
  12. Jakie są główne założenia olimpizmu w kontekście wychowania ?
  13. Jakie są zasady organizacji zajęć sportowych, pozalekcyjnych w szkole ?
  14. Jakie są podstawowe kroki w realizacji działań promujących aktywność fizyczną w społeczeństwie?
  15. Jakie są kluczowe zadania związane z wychowaniem w edukacji, szkolnej i akademickiej ?
  16. Omów etapy postępowania nauczyciela WF w „wyławianiu talentów” sportowych.
  17. Czym różni się nauczanie wychowania fizycznego dzieci i młodzieży w szkole od treningu wyczynowego?
  18. Jakie są różnice w kształtowaniu sprawności ogólnej i specjalnej?
  19. Jakie metody stosuje się w przygotowaniu technicznym i taktycznym w zespołowych grach sportowych w szkole ponadpodstawowej?
  20. Jakie techniki motywacyjne mogą być stosowane przez nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów?
  21. Jakie są główne zasady promocji zdrowego stylu życia w programie nauczania wychowania fizycznego ?
  22. Omów wpływ braku ruchu na występowanie chorób cywilizacyjnych.
  23. Jak nauczyciel wychowania fizycznego może zaszczepić wśród uczniów promowanie zdrowego stylu życia ?
  24. Jakie są etapy nauczania zespołowych gier sportowych ?
  25. Jakie metody stosuje się w nauczaniu pływania na poziomie szkoły podstawowej?
  26. Jak planować i prowadzić rekreacyjne zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych?
  27. Jak dostosować gry i zabawy ruchowe do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami?
  28. Jakie metody dydaktyczne są najbardziej odpowiednie w nauczaniu wychowania fizycznego dzieci i młodzieży ?
  29. Jakie metody i formy pracy najlepiej rozwijają zdolności motoryczne u dzieci w wieku szkolnym ?
  30. Jakie są różnice w nauczaniu wychowania fizycznego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej?


SPECJALNOŚCIOWE :

  1. Jakie są główne zdolności motoryczne i jakie jest ich znaczenie w przygotowaniu sportowca?
  2. Omów różnicę między ćwiczeniami ukierunkowanymi na siłę i siłę eksplozywną.
  3. Jakie są zasady adaptacji treningowej i ich znaczenie w długoterminowym rozwoju zawodnika?
  4. Jakie są cele i metody rozwijania wytrzymałości beztlenowej?
  5. Jak okresowość treningu wpływa na rozwój zdolności motorycznych w różnych dyscyplinach sportowych ?
  6. Jakie są główne etapy budowy rocznego planu treningowego w kontekście przygotowania motorycznego?
  7. Wyjaśnij, jak dostosować zadania treningowe w mikrocyklu do potrzeb w okresie startowym.
  8. Jakie są różnice w przygotowaniu motorycznym młodzieży i seniorów?
  9. Jakie metody stosuje się do monitorowania obciążeń treningowych?
  10. Jak obliczyć VO2 max w zależności od poziomu sportowego?
  11. Jakie ćwiczenia są specyficzne w treningu stabilizacji (core stabilność)?
  12. Omów wpływ ćwiczeń plyometrycznych na rozwój siły eksplozywnej zawodnika.
  13. Omów test funkcjonalny (FMS) w przygotowaniu motorycznym i profilaktyce urazów.
  14. Jak analizować wyniki testów na podstawie programu treningowego?
  15. Jakie technologie i narzędzia (np. GPS, platforma dynamometryczna) wspierają diagnostykę motoryczną w sporcie?
  16. Jakie są kluczowe wskaźniki mówiące o poziomie wytrenowania sportowca?
  17. Jak układ nerwowy wpływa na rozwój zdolności energetycznych i szybkości?
  18. Jakie są reakcje fizjologiczne organizmu w odpowiedzi na trening siłowy?
  19. Omów biomechanikę ruchu w wybranej dyscyplinie sportowej (np. skok wzwyż, sprint).
  20. Jakie są zasady biomechaniczne wykonywania ćwiczeń w treningu funkcjonalnym?
  21. Jak układ mięśniowo-szkieletowy adaptuje się do regularnych ćwiczeń treningowych?
  22. Jakie są najważniejsze elementy przygotowania motorycznego w sportach drużynowych (np. piłka nożna, koszykówka)?
  23. Czym różni się trening motoryczny w sportach wytrzymałościowych (np. biegi długodystansowe) i siłowych (np. podnoszenie ciężarów)?
  24. Omów przygotowanie motoryczne w sportach walki z uwzględnieniem wymagań danej dyscypliny.
  25. Jakie są różnice w przygotowaniu motorycznym na poziomie rekreacyjnym i zawodowym (wyczynowym)?
  26. Jakie są najczęstsze urazy w sporcie i jak im zapobiegać poprzez trening motoryczny?
  27. Omów układ stabilizacyjny w profilaktyce urazów.
  28. Jakie są metody stosowane w treningach motorycznych?
  29. Jakie znaczenie mają ćwiczenia mobilizacyjne i rozciąganie w zapobieganiu urazom ?
  30. Jakie są podstawowe zasady bezpiecznego postępowania w treningu siłowym?
  31. Jakie techniki motywacyjne stosuje się w pracy z zawodnikami podczas treningów motorycznych?
  32. Omów podstawowe zasady tworzenia mezo i mikro cykli w rocznym planowaniu treningu.
  33. Jakie są podstawowe zasady monitorowania treningu ?
  34. Jak dobierać wymagania treningowe w zależności od poziomu zawodnika?
  35. Omów różnice w treningu fizycznym i funkcjonalnym w różnych (wybranych, przykładowych) dyscyplinach sportowych.
  36. Jakie metody oceny sprawności motorycznej można zastosować w treningu sportowym?

Inne artykuły

Ułatwienia dostępu