Pytania egzaminacyjne dla studentów II roku kierunku Wychowanie Fizyczne II stopnia
KIERUNKOWE:
- Kultura fizyczna a wychowanie fizyczne – rozwiń temat.
- Omów zasady dotyczące procesu dydaktycznego w wychowaniu fizycznym.
- Jakie metody wychowawcze stosuje się w nauczaniu wychowania fizycznego ?
- Jak wychowanie fizyczne wpływa na rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży ?
- Jakie są różnice w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego dla dzieci w szkole podstawowej i młodzieży w szkole średniej ?
- Jak dostosować program wychowania fizycznego do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami ?
- Omów znaczenie gier i zabaw ruchowych w procesie dydaktycznym.
- Jakie są zasady zdrowego stylu życia i jak można je promować w szkole ?
- Omów rolę edukacji zdrowotnej w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
- Jakie są podstawowe zasady stosowania pierwszej pomocy podczas zajęć z wychowania fizycznego ?
- Jak zmieniała się rola wychowania fizycznego w edukacji w przestrzeni dziejów ?
- Jakie są główne założenia olimpizmu w kontekście wychowania ?
- Jakie są zasady organizacji zajęć sportowych, pozalekcyjnych w szkole ?
- Jakie są podstawowe kroki w realizacji działań promujących aktywność fizyczną w społeczeństwie?
- Jakie są kluczowe zadania związane z wychowaniem w edukacji, szkolnej i akademickiej ?
- Omów etapy postępowania nauczyciela WF w „wyławianiu talentów” sportowych.
- Czym różni się nauczanie wychowania fizycznego dzieci i młodzieży w szkole od treningu wyczynowego?
- Jakie są różnice w kształtowaniu sprawności ogólnej i specjalnej?
- Jakie metody stosuje się w przygotowaniu technicznym i taktycznym w zespołowych grach sportowych w szkole ponadpodstawowej?
- Jakie techniki motywacyjne mogą być stosowane przez nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów?
- Jakie są główne zasady promocji zdrowego stylu życia w programie nauczania wychowania fizycznego ?
- Omów wpływ braku ruchu na występowanie chorób cywilizacyjnych.
- Jak nauczyciel wychowania fizycznego może zaszczepić wśród uczniów promowanie zdrowego stylu życia ?
- Jakie są etapy nauczania zespołowych gier sportowych ?
- Jakie metody stosuje się w nauczaniu pływania na poziomie szkoły podstawowej?
- Jak planować i prowadzić rekreacyjne zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych?
- Jak dostosować gry i zabawy ruchowe do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami?
- Jakie metody dydaktyczne są najbardziej odpowiednie w nauczaniu wychowania fizycznego dzieci i młodzieży ?
- Jakie metody i formy pracy najlepiej rozwijają zdolności motoryczne u dzieci w wieku szkolnym ?
- Jakie są różnice w nauczaniu wychowania fizycznego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej?
SPECJALNOŚCIOWE :
- Jakie są główne zdolności motoryczne i jakie jest ich znaczenie w przygotowaniu sportowca?
- Omów różnicę między ćwiczeniami ukierunkowanymi na siłę i siłę eksplozywną.
- Jakie są zasady adaptacji treningowej i ich znaczenie w długoterminowym rozwoju zawodnika?
- Jakie są cele i metody rozwijania wytrzymałości beztlenowej?
- Jak okresowość treningu wpływa na rozwój zdolności motorycznych w różnych dyscyplinach sportowych ?
- Jakie są główne etapy budowy rocznego planu treningowego w kontekście przygotowania motorycznego?
- Wyjaśnij, jak dostosować zadania treningowe w mikrocyklu do potrzeb w okresie startowym.
- Jakie są różnice w przygotowaniu motorycznym młodzieży i seniorów?
- Jakie metody stosuje się do monitorowania obciążeń treningowych?
- Jak obliczyć VO2 max w zależności od poziomu sportowego?
- Jakie ćwiczenia są specyficzne w treningu stabilizacji (core stabilność)?
- Omów wpływ ćwiczeń plyometrycznych na rozwój siły eksplozywnej zawodnika.
- Omów test funkcjonalny (FMS) w przygotowaniu motorycznym i profilaktyce urazów.
- Jak analizować wyniki testów na podstawie programu treningowego?
- Jakie technologie i narzędzia (np. GPS, platforma dynamometryczna) wspierają diagnostykę motoryczną w sporcie?
- Jakie są kluczowe wskaźniki mówiące o poziomie wytrenowania sportowca?
- Jak układ nerwowy wpływa na rozwój zdolności energetycznych i szybkości?
- Jakie są reakcje fizjologiczne organizmu w odpowiedzi na trening siłowy?
- Omów biomechanikę ruchu w wybranej dyscyplinie sportowej (np. skok wzwyż, sprint).
- Jakie są zasady biomechaniczne wykonywania ćwiczeń w treningu funkcjonalnym?
- Jak układ mięśniowo-szkieletowy adaptuje się do regularnych ćwiczeń treningowych?
- Jakie są najważniejsze elementy przygotowania motorycznego w sportach drużynowych (np. piłka nożna, koszykówka)?
- Czym różni się trening motoryczny w sportach wytrzymałościowych (np. biegi długodystansowe) i siłowych (np. podnoszenie ciężarów)?
- Omów przygotowanie motoryczne w sportach walki z uwzględnieniem wymagań danej dyscypliny.
- Jakie są różnice w przygotowaniu motorycznym na poziomie rekreacyjnym i zawodowym (wyczynowym)?
- Jakie są najczęstsze urazy w sporcie i jak im zapobiegać poprzez trening motoryczny?
- Omów układ stabilizacyjny w profilaktyce urazów.
- Jakie są metody stosowane w treningach motorycznych?
- Jakie znaczenie mają ćwiczenia mobilizacyjne i rozciąganie w zapobieganiu urazom ?
- Jakie są podstawowe zasady bezpiecznego postępowania w treningu siłowym?
- Jakie techniki motywacyjne stosuje się w pracy z zawodnikami podczas treningów motorycznych?
- Omów podstawowe zasady tworzenia mezo i mikro cykli w rocznym planowaniu treningu.
- Jakie są podstawowe zasady monitorowania treningu ?
- Jak dobierać wymagania treningowe w zależności od poziomu zawodnika?
- Omów różnice w treningu fizycznym i funkcjonalnym w różnych (wybranych, przykładowych) dyscyplinach sportowych.
- Jakie metody oceny sprawności motorycznej można zastosować w treningu sportowym?