Pedagogika - studia II stopnia
O kierunku:
Studia II stopnia
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia absolwent jest zdolny do samodzielnej obserwacji zjawisk społecznych, wielowymiarowej analizy sytuacji pojawiających się w trakcie wykonywania zawodu, analizy instytucji społecznych i ich roli w społeczeństwie, analizy i diagnozy problemów i zaburzeń wychowania/socjalizacji. Potrafi projektować wsparcie i pomoc jednostkom i grupom społecznym, zarówno w zakresie pomocy/wsparcia indywidualnego, jak i wsparcia oferowanego przez system/sieć instytucji. Absolwent jest także przygotowany do prowadzenia badań naukowych oraz podjęcia dalszej nauki na studiach Ili stopnia i studiach podyplomowych. Student studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika ma zatem możliwość zdobycia odpowiednich kwalifikacji do pracy m.in. w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, instytucjach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, społeczno-kulturalnych, poradniach, profilaktyczno-prewencyjnych, placówkach terapeutycznych, a także w placówkach i instytucjach naukowo- badawczych. Możliwość zatrudnienia i zajmowania stanowiska przez absolwenta jest zróżnicowane w zależności od ukończonej specjalności.
Specjalności uruchamiane w trakcie trwania studiów II stopnia:
Pedagogika społeczno-opiekuńcza z pomocą socjoterapeutyczną
Pedagogika prewencji patologii i zagrożeń społecznych
Specjalności
Studia II stopnia
Pedagogika społeczno-opiekuńcza z pomocą socjoterapeutyczną
Absolwent kierunku Pedagogika wybierający grupę przedmiotów w zakresie pedagogika społeczno-opiekuńcza z pomocą socjoterapeutyczną posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu uwarunkowań społecznych działania społecznego i opiekuńczego, zwłaszcza w zakresie współczesnych systemów opiekuńczo-wychowawczych, zarządzania instytucjami pomocowymi, zagrożeń środowisk wychowawczych, wybranych obszarów prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz diagnostyki i profilaktyki społecznej w realizacji nowatorskich sposobów działania pedagogicznego. Rozumie potrzebę respektowania zasad obserwacji i trafnego rozpoznawania zjawisk potrzeb społecznych, patologii oraz zasad podejmowania działań profilaktyczno-prewencyjnych i pracy wychowawczej, diagnostycznej i terapeutycznej nad rozwiązywaniem problemów z tego zakresu.
Przedmioty specjalnościowe:
· Współczesne systemy opiekuńczo-wychowawcze w Polsce i UE
· Zarządzanie instytucjami pomocy społecznej
· Zagrożenia środowisk wychowawczych
· Prawo rodzinne i opiekuńcze
· Zaufanie społeczne
· Diagnoza i profilaktyka społeczna w realizacji nowatorskich sposobów działania
· Kompetencje społeczne opiekuna-wychowawcy
· Przemoc jako zagrożenie ładu społecznego
· Rehabilitacja społeczna i wyzwolenie aktywności człowieka w organizacjach społecznych
· Działalność profilaktyczna i opiekuńczo-wychowawcza instytucji pomocy społecznej
· Profilaktyka uzależnień i zaburzeń w zachowaniu
· Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne i zawodowe
· Wsparcie aktywności społecznej, animacyjnej i zawodowej osób niepełnosprawnych
· Współpraca z rodziną i środowiskiem
· Wczesna interwencja w pracy socjalnej
· Działalność kreacyjna i wspierająca osoby starsze w domach pomocy społecznej
· Coaching w pracy zawodowej pedagoga
· Dramowy trening kompetencji społecznych
· Projektowanie pomocy socjoterapeutycznej i terapii
zajęciowej
· Komunikacja społeczna
· Socjoterapia w sytuacji trudności życiowych młodzieży
i dorosłych
· Techniki negocjacji i mediacji społecznych
· Techniki pracy grupowej
Pedagogika prewencji patologii i zagrożeń społecznych
Absolwent tej specjalności posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu kierunków rozwoju prewencji, zwłaszcza społecznych uwarunkowań przestępczości, wybranych aspektów prawa karnego i wykroczeń, wykorzystania prawnych i organizacyjnych podstaw rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom i uzależnieniom, przyczyn dysfunkcjonalności rodziny, wybranych obszarów kryminologii i wiktymologii a także tendencji w psychologii sądowo-kryminalnej.
Przedmioty specjalnościowe:
· Społeczne uwarunkowania przestępczości
· Wprowadzenie do prawa karnego i wykroczeń
· Prawne i organizacyjne podstawy rozpoznawania
i przeciwdziałania zagrożeniom/uzależnieniom
· Rodzina dysfunkcjonalna
· Zarys kryminologii z elementami wiktymologii
· Psychologia sądowo-kryminalna
· Rodzina w systemie pomocy i profilaktyki społecznej
· Problemy marginalizacji społecznej
· Projektowanie form poradnictwa zawodowego
w procesie
readaptacji społecznej
· Twórcza prewencja i readaptacja
· Budowa programów profilaktyczno-prewencyjnych
i ich ewaluacja
· Metodyka pracy profilaktyczno-readaptacyjnej
· Prewencja społeczna
· Fizyczne techniki pracy w środowisku potencjalnie
stanowiącym zagrożenie
· Mediacje i negocjacje społeczne
· Prodiagnoza krzywdzenia dziecka i praca w środowisku
osób zagrożonych przemocą
· Metody wychowania w placówkach dla nieletnich
· Praca z rodziną objętą nadzorem kuratora
· Profil psychologiczny sprawców przemocy
· Kompetencje wychowawcze i terapeutyczne pedagoga
· Młodzież w sytuacjach kryzysowych
· Readaptacja poprzez zdrowy styl życia i sport
· Terapia uzależnień od środków odurzających młodzieży
zagrożonej wykluczeniem społecznym
· Praca socjalna w readaptacji społecznej