Studia I stopnia
Rok akademicki: 2023/2024
Rok akademicki: 2022/2023
Pytania ogólne
- Omów przedmiot, zadania i funkcje pedagogiki.
- Scharakteryzuj subdyscypliny pedagogiki.
- Omów pojęcia pedagogiczne: pedagogia, pedagogika, edukacja.
- Omów pojęcie i istotę wychowania.
- Przedstaw wartości jako źródło wychowania.
- Przedstaw przejawy pseudowychowania.
- Przedstaw czynniki błędów wychowawczych.
- Omów przyczyny trudności wychowawczych.
- Czym jest stereotyp i jego znaczenie dla praktyki wychowawczej.
- Przedstaw sposoby zapobiegania trudnościom wychowawczym.
- Scharakteryzuj techniki wychowania – istotę i klasyfikacje.
- Przedstaw formy pracy wychowawczej.
- Przedstaw relacyjny charakter wychowania.
- Omów dziedziny wychowania.
- Scharakteryzuj style wychowania.
- Przedstaw podmiotowość i jej wychowawczy kontekst.
- Scharakteryzuj pojęcie socjalizacji i inkulturacji.
- Wymień i scharakteryzuj metody wychowania.
- Omów partnerstwo w wychowaniu.
- Przedstaw źródła błędów wychowawczych.
- Scharakteryzuj rodzinę jako środowisko wychowawcze.
- Wymień i scharakteryzuj funkcje rodziny.
- Przedstaw związki i różnice między opieką i wychowaniem.
- Przedstaw strukturę procesu wychowania.
- Przedstaw poziomy i stadia rozwoju moralnego wg L. Kohlberga.
- scharakteryzuj wychowanie urabiające, wyzwalające i przyzwalające.
Pytania specjalnościowe
Specjalność: PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA I RESOCJALIZACYJNA
- Omów cechy i przejawy samodzielności.
- Dokonaj klasyfikacji potrzeb ponadpodmiotowych.
- Omów pomoc jako kategorię pedagogiczną.
- Wymień typy czynności opiekuńczych.
- Omów wsparcie społeczne – pojęcie, rodzaje, właściwości.
- Przedstaw sytuację dziecko w rodzinie dysfunkcjonalnej w ujęciu pedagogicznym.
- Przedstaw sieroctwo i sposoby jego kompensacji.
- Przedstaw system opiekuńczo-wychowawczy Janusza Korczaka.
- Przedstaw Józefa Czesława Babickiego jako reformatora wychowania zakładowego.
- Omów zasady projektowania zajęć opiekuńczo-wychowawczych.
- Omów świetlicę środowiskową jako miejsce wspierania rozwoju dziecka.
- Omów hospicjum jako miejsce godnego umierania.
- Omów zasady procesu opiekuńczo-wychowawczego.
- Scharakteryzuj etapy procesu mediacji.
- Przedstaw cele i funkcje kary pozbawienia wolności.
- Przedstaw koncepcję Wiosek Kościuszkowskich Kazimierza Jeżewskiego.
- Omów uwarunkowania nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży.
- Przedstaw znaczenie diagnozy w resocjalizacji.
- Opisz, na czym polega profilaktyka nieprzystosowania społecznego młodzieży.
- Omów profilaktyczny wymiar czasu wolnego.
- Omów pojęcie probacji i jej resocjalizacyjny charakter.
- Przedstaw techniki pracy z grupą zagrożoną demoralizacją.
- Omów przemoc i jej rodzaje.
- Omów przyczyny występowania mobbingu.
- Scharakteryzuj bariery w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Omów metody konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i nieporozumień.